יום ראשון, 29 במרץ 2020

פסח 2020 – שותים לחיים עם יקבי בוטיק ישראליים!

בפסח השנה המשמעות של שותים לחיים תופסת משמעות חדשה! אמנם נשתה לבד, אבל אולי לפחות נשתה יין טוב – יין של יקבי בוטיק ישראליים. גם נעזור להם, וגם נוכל לעזור לאחרים (רבים מהיקבים שאני ממליצה עליהם משתפים פעולה עם אוכלוסיות בסיכון ותורמים לעמותות). ואפשר גם להזמין משלוח ישר לסבא וסבתא או לילדים. עקב המצב, על המחירים שציינתי כאן יש מבחר הנחות מיוחד ברכישה אונליין לקראת פסח השנה כך שתוכלו לרכוש אותם במחירים זולים יותר.

בכל חג מרכזי אני ממליצה על יינות, בעיקר על יינות של יקבי בוטיק מיוחדים ואיכותיים יותר. הפעם אני ממליצה על יינות של היקבים הבאים (בסדר אלפביתי): ברבדו, טוליפ, כישור, מאיה, נטופה, נטע וויתקין.  

היקבים

יקב ברבדו ויקב נטע

יקב ברבדו הוא יקב משפחתי השוכן בלב כרמי יוסף בהם מיישמים חקלאות יין כ 140 שנים – 5 דורות. הכרמים והיקב שוכנים על המדרונות המערביים של הרי יהודה המאופיינים בזרימת אויר ייחודי, מצד אחד הלחות וריסון הטמפרטורה מהים התיכון ומן העבר השני מעבר האוויר הקר ממדרונות הרי יהודה לשפלה. יקב ברבדו https://www.bravdo.co.il/
יקב נטע הוקם ב-2018 ביישוב קדרון על ידי משפחת אלוני, דור ההמשך של כורמי וחקלאי כרמי יוסף (יקב ברבדו). היינות של נטע הם יינות שמחים, מלאי אופי, קלים ונעימים לשתייה המתאימים לשתייה יומיומית. הענבים הנבחרים ליצירת היינות מגיעים מהרי יהודההיין של נטע הוא יין  עונתי, מתעדכן, המותאם לבציר ולמזג האוויר של אותה השנה, נשען על ההיסטוריה, מתרפק על נוסטלגיה ובו בעת עם הפנים לעתיד. יקב נטע https://netawinery.com/

יקב טוליפ ויקב מאיה

יקב טוליפ ויקב מאיה ממוקמים בכפר תקווהיקב טוליפ בוטיק הממוקם בכפר תקווה בחזון שילוב ומעסיק את חברי הכפראחוזים מהכנסות. יזם יקב טוליפרועי יצחקי הקים את יקב מאיה שמתמחה ביינות ים תיכונייםלרכישה באתרי היקבים ובחנויות יין.

יקב כישור

יקב כישור שוכן על רכס ההר העולה מחופי הגליל המערבי, בתוך כפר כישורית, ביתם לחיים של כ-170 בוגרים עם צרכים מיוחדים. היקב והכרם, הינם ענף תעסוקתי בכפר (אחד מתוך 12 ענפים) וחברי הכפר שותפים לעשייה ולעבודה ביקב ובכרם. את הכרמים ואת היקב, הקים היינן והכורם ריצ'ארד דיוויס, ויחד עמו, מסייע ומייעץ איתי להט. בכרם גדלים 11 זנים, על פני 100 דונמים.  יקב כישור קיבוץ כישור, גליל המערבי | 04-9085198. https://kishor-winery.co.il.

יקב נטופה

יקב נטופה הוא יקב אחוזה Estate Winery עם חדר טעימות אינטימי בו מתקיימות טעימות ופעילויות קולינריותהיקב ממוקם במצפה נטופהנקודות רכישה.

יקב ויתקין

יקב ויתקין הסמוך לנחל אלכסנדר בשרון הוא יקב בוטיק משפחתי שהתפרסם כחלוץ ביינות הישראליים כמו הקרינייאן. בנוסף, היקב דוגל בערכי שימור הסביבה ומחזור. במרכז המבקרים המרווח בכפר ויתקין מארחים לטעימות ויש במקום חנות יין ומתקיימים ארועים עם אוכל (כשר) בימי שישי ולקראת החגים. יקב ויתקין אימץ את עמותת רוח נשית המסייעת לנשים נפגעות אלימות ובמסגרת זו היקב תורם לעמותה מרווחים ממכירת מבחר מארזים וסדרות יין.

המלצות יין

לפני ההמלצה שלי, אם אתם לבד ותצטרכו לבחור לפתוח בקבוק יין אחד, בחרו מה שאתם הכי אוהבים – כלל האצבע כאן הוא העדפה אישית וטעם אישי. עם זאת, יש גם את ארוחת החג ולא רק ליל הסדר וזו "סיבה למסיבה" לשתות קצת יותר לאורך חול המועד כי יין ישמח לבב אנוש. אנחנו כנראה נפתח שני בקבוקי יין כדי להנות ולגוון, ולציין את חגיגות יום הולדת 18 של בתי שנולדה לפני 18 אביבים ממש לפני פסח וזו הפעם הראשונה שהיא תצטרף אלינו לשתיית היין.

יינות לבנים

על יין לבן אני ממליצה לכוס ראשונה, למנה ראשונה. הם גם מתאימים לקבלת פנים (שהשנה כנראה לא תהיה לנו) ולקינוח. היינות מסודרים לפי קטגוריית המחיר, כשהראשונים הם הזולים יותר והאחרונים הם היקרים יותר. אני באופן אישי מאוד אוהבת שרדונה וגוורצטרמיינר (זה שמומלץ פה הוא יבש, איכותי ויקר יותר). מחיר היינות כאן נע בין 69-110 ש"ח. כשכמעט כולם באיזור ה-70-90 ש"ח.

NETA WHITE 2019

NETA לבן הוא ממסך של שרדונה 65% וסוביניון בלאן 35%. NETA לבן הוא יין בעל גוף קל ואלגנטי, פריך ורענן, האצילות האופייניות של השרדונה משתלבת היטב עם הרעננות הפרחונית של הסוביניון בלאן ליצירת יין מעודן, דק אך מלא נוכחות תוך שמירה על רעננות פרחונית ותחושת פרי טרי. מחיר: 69 ₪
מידע נוסף: שנת 2019 הייתה טובה לגפני הענבים הלבנים, ההבשלה הייתה אחידה ומהירה, כך שהשרדונה נבצר בסוף חודש יולי  ב 21.5  בריקס, ואילו הסוביניון בלאן נבצר בתחילת  אוגוסט  ב 21.5 בריקס גם כן. שני הזנים הותססו בנפרד בטמפרטורה קרה  9-10 מעלות צלסיוס, שמטרתה תסיסה מאוד איטית ומבוקרת, שמירת ארומות הפרי ורעננות.

TULIP WHITE 2019

וויט טוליפ הוא יין לבן יבש - בלנד ייחודי של שני זנים שונים באופיים: גוורצטרמינר פירותי מתובל ומתקתק וסובניון בלאן עשבוני רענן וחמצמץ. ליין ארומה- ארומות טרופיות ושל פרי הדר עם טעם גויאבה, אשכוליות וליצ'י וסיומת רעננה צבע קש בהיר. מחיר: 75 ₪
בתהליך הכנת היין הענבים בשני כרמים נבצרו באופן ידני והובלו בקירור ליקב. עם הגעת הענבים ליקב הם רוסקו, קוררו בעזרת מחליף חום והועברו מיידית לפרס הפנאטומי. כל זן נסחט בנפרד ורק הנוזל החופשי הועבר למכלים. התירוש הותסס בעזרת שמרים מתורבתים המתאימים במיוחד לזנים ארומטיים. התסיסה נעשתה בטמפרטורה נמוכה ונמשכה כ-40 יום. בתום התסיסה עברו היינות שפייה ותהליכי הצללה וייצוב עדינים, כדי לא לפגוע בארומות הייחודיות של היין.

מארה ווייט 2019 MARE WHITE  MAIA

בלנד של ענבי מרסן מהגלבוע וענבי פרנץ' קולומברד מגפנים בוגרות באזור בנימינה. ליין ארומות פירותיות ורעננות גוף קל עד בינוני וסיומת חמצמצה מרירה ונעימה. היין ילווה מאכלי ים ומאכלים קלים בצורה נפלאה. מחיר: 79 ₪
מידע נוסף: לאחר בציר ידני בשעות הבוקר הענבים מגיעים ליקב במכלי פלסטיק של 300 ק"ג ממוינים ידנית מופרדים מהשזרות ומרוסקים, לאחר הריסוק הענבים מקוררים ומועברים לסחיטה ולשיקוע של כ 48 שעות. לאחר השיקוע מופרד המיץ הנקי מהמשקעים ונכנס לתהליך של תסיסה קרה של כ 40 יום אחר כך מופרד היין מהמשקעים הכבדים וממשיך להתיישן בנירוסטה עם חלק מהמשקעים לתקופה של כ 5 חודשים נוספים.  לכל אורך תהליך היצור, הענבים והיין קיבלו השגחה צמודה וקפדנית על מנת למצות ולהביא את מלוא אופים של זנים אלו, השילוב יוצא הדופן ביניהם והתבטאות אזור הגידול הים תיכוני. 

כישור לבן 2019 KISHOR WHITE

יין לבן יבש, בלנד של סוביניון בלאן, ויונייה וריזלינג יין יבש, עדין וקל לשתיה, מאופיין בפרחוניות הדרים ופרי שופע, חמיצות טובה ומאוזנת וסיומת רכה. 85 ₪.
הענבים מכרמי יקב כישור מהווים אזור גידול ייחודי הנהנה משילוב בין שני אזורי האקלים המרכיבים אותו, השפעת הים התיכון ממערב אחד והגליל העליון ממזרח. בציר מוקדם המאפשר את שמירת הרעננות והאופי מלא הפרי של היין. תוך שמירה מיטבית על מאפייני כל אחד מהזנים.

BRAVDO CHARDONNAY 2019

100% ענבי שרדונה כרם לבן  סמוך לכרמי יוסף התיישן בחביות אלון צרפתי במשך 3 חודשים.  יין בנוי היטב ועשיר המבטא מצד אחד את הבשלות האופטימלית של הפרי ומצד שני את המינרליות הסלעית המגיעה מן הכרם. יין עמוק ומלא רבדים בעל משרעת טעמים מגוונת, רעננות מן היין שבמיכל, חמאתיות מהיין שיושן בחביות ומינרליות סלעית גירית מן הכרם. 89 ₪.
כרם בוגר בעל איכות יוצאת דופן שנת נטיעה 2002. בציר ידני. מיץ הענבים צונן במהירות בטמפרטורה נמוכה ותסס כחודש תסיסה איטית וקרה במיכל נירוסטה. לאחר מכן, שני שליש מהיין תסס בחביות אלון על משקעי השמרים במשך שלשה חדשים ובסיום אוחד עם היין שבמיכל. היין יחד עם משקעי השמרים, התבגר והשתבח בחביות אלון מעץ צרפתי במשך 3 חודשים

VITKIN GUWERZTRAMAINER 2019

100% ענבי גוורצטרמינר שגדלו בכרמים הנטועים על אדמות גיר עם אחוז חרסית וחול משתנה- יין עשיר בארומות פרי טיפוסי לזן בעל מבנה עשיר מחד ורעננות נפלאה עם חדות טעמים מאידך היוצרים יחדיו הרמוניה נדירה ויין אוכל מצוין. ארומטיות יוצאת דופן של אשכולית אדומה, פירות אקזוטיים ופירחוניות אופיינית וכן טעמים המבטאים באופן טהור את מאפייני הזן כעלי ורדים וליצ'י. היין בעל חדות יוצאת דופן המאוזנת על ידי מרקם עשיר ועושר ארומטי מרשים. כיין יבש, יתאים ללוות מגוון רחב של מאכלים החל ממנות עזות טעם ממטבחי המזרח הרחוק, מנות טפאס מגוונות ומתובלות וכן דגי ים בעשבי תיבול או בשרים עדינים צלויים בגריל. טמפרטורת הגשה מומלצת: °12-°8, 110 ₪.
הענבים נבצרו בבציר ידני לארגזים קטנים בשבוע הראשון של חודש אוגוסט 2019. לאחר הפרדת גרגרי הענבים הם הושארו במגע עם הקליפות למשך הלילה. בהמשך רק התירוש האיכותי ביותר נסחט בעדינות ליין זה ולאחר הצללה טבעית הועבר לתסיסה במכלי נירוסטה בטמפרטורה קרה שנמשכה כארבעה שבועות על מנת לשמור על הארומות ורעננות היין.  בהמשך הושאר היין להתיישן על שמריו כ-4 חודשים במטרה להעשיר את המרקם, המורכבות ועצמת הטעמים שלו ובהמשך הועבר למילוי בבקבוקים לאחר סינון מוקפד.



יינות אדומים

על יינות אדומים אני ממליצה לכוס השניה עם המנה העיקרית. היינות היקרים ביותר עליהם אמליץ, ומעניינים ביותר מתוך המבחר כאן הם קריניאן 2017 של יקב ויתקין (120 ש"ח) ו-Landmark 2B 2015 של יקב ברבדו (179 ).

נטופה דומיין אדום 2018Domaine Netofa Red 

בלנד אדום המכיל 50% סירה, 30% מורבדרה ו-20% גרנאש מבציר 2019 שהתיישן 6 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. יין אדום יבש בעל גוף בינוני וחמצמצות קלה נגיש המשתלב היטב עם מאכלי עוףבשר ומאכלים ים תיכוניים. מחיר מומלץ: 60₪.

כישור אדום 2017 KISHOR RED

יין אדום יבש, בלנד של קברנה פרנק, פטי ורדו ומרלו שהתיישן כשנה. יין בעל צבע אדום עז. אף עוצמתי המדגיש פירות אדומים ותבלינים, גוף מלא, טאנין מוצק ועגול, והסיומת פירותית וארוכה. 85 ₪
הענבים מכרמי יקב כישור מהווים אזור גידול ייחודי הנהנה משילוב בין שני אזורי האקלים המרכיבים אותו, השפעת הים התיכון ממערב אחד והגליל העליון ממזרח. בציר מעט מוקדם המאפשר את שמירת הרעננות והאופי מלא הפרי של היין. כל זן נבצר בנפרד ועבר השריה קרה ותסיסה בטמפרטורה נמוכה לשמירת מאפייני הפרי. היין עבר יישון של כשנה בחביות אלון ישנות ולאחר מכן אוחדו היינות לבלנד הסופי.

MAIA MARE RED 2018

יין אדום יבש, בלנד ים תיכוני של קריניאן, מורבדרה וסירה. יין אדום עם גוף קל עד בינוני מענבי קריניאן סירה ומורבדרה אשר הותססו בנפרד ועורבבו לאחר הבציר והתיישנו יחד.  ליין ארומות פרי אדום בשל ומעושן בעל גוף בינוני וסיומת נעימה. מתאים למאכלים ים תיכוניים דגים ובשרים קלים. 85 ₪.
ענבי קריניאן מכרם ביר טאטא בזכרון יעקב, מורבדרה מכרם מטע וסירה מכרם כפר יובל לאחר בציר ידני בשעות הבוקר הענבים מגיעים ליקב במכלי פלסטיק של 300 ק"ג, ממוינים ידנית, מופרדים מהשזרות ומרוסקים. לאחר הריסוק הוכנסו המיץ והקליפות של כל זן בנפרד לתסיסה בטמפרטורה מבוקרת של כשלושה שבועות. היין התיישן כ 8 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות בנפח 300 ליטר.

טוליפ אספרו 2017 Tulip Espero Red

יין אדום יבש, בלנד של סירה, מרלו וקברנה פרנק שהתיישן בסך הכל 12 חודשים. הוא בעל ארומה של סיגליות, פירות אדומים ושחורים בתוספת עץ קלוי,  וסיומת  ארוכה במיוחד ומתובלת עם טאנינים טובים. יין מעודן, הסירה מורגשת מאוד והוא מתאים למגוון מאכלים – בשר, דגים ועוד. 98 ₪
היין הופק מענבי סירה מכרם כפר באדמת טרה רוסה ובזלת בגובה 350 מטר, מרלו וקברנה פרנק מכרם מטע בהרי יהודה באדמת טרה רוסה על גיר בגובה 700 מטר. יובל הענבים נבצרו באופן ידני בשעות הבוקר המוקדמות ומוינו בבציר ידני וסלקטיבי. לכל זן מותאמים תנאי התסיסה האופטימליים למיצוי טעמיו הפוטנציאלים. כל זן התיישן בנפרד למשך כשישה חודשים בחביות עץ אלון ולאחר מכן מעורבבים ומתיישנים יחד כשישה חודשים נוספים ליצירת הבלנד הסופי.
ביקב מספרים על סדרת אספרו: משמעות המילה אספרו היא תקווה בשבת האספרנטו.סדרת אספרו נולדה מתוך אהבה וחיבור לכפר תקווה, ביתו של יקב טוליפ. ההשראה שאנחנו מקבלים מהאנשים שמתגוררים בכפר מתבטאת בבלנדים החופשיים והמקוריים שיצרנו. יינות אספרו הם המחווה הקטנה שלנו לאנשים ולכפר.

נטופה לאטור אדום 2017

בלנד אדום המכיל 70% סירה ו-30% מורבדרה מבציר 2016 שהתיישן 13 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. יין אדום יבש בעל גוף המתאים למאכלי בשר ותבשילים עשירים בעל צבע ארגמני נהדר עם הרגשת חומציות וטאנינים נעימים. ממליצה לתת לו לנשום לפני השתיה. מחיר מומלץ: 90₪.


ויתקין קריניאן גפנים בוגרות 2017

יין זני 100% ענבי קריניאן מכרם מבוגר שיושנו כ-16 חודשים. היין בעל צבע סגול-רובי ארגמני ואטום, הינו יין עוצמתי, רענן, אלגנטי ועמוק המפגין קשת מרשימה של ארומות  אופייניות לזן הקריניאן כשזיף שחור, רכז רימונים, פטל בר פרחוניות ומעט אדמתיות. בטעימה הוא בעל מבנה אינטנסיבי, עשיר ומאוזן, עמוק ובעל רעננות תומכת. מורכבות טעמים עוצמתיים החל מפירות אדומים ושחורים, מינראליות, בשר צלוי עשבי תיבול ים תיכוניים ופרחוניות. בעל סיומת ארוכה מאוד, מורכבת ומאוזנת, בזכות האיזון המדויק שהיין מפגין בין עושר מורכבות ורעננות הוא מהווה יין אוכל נפלא ויתאים למגוון רב  של מנות ובעיקר למנות בשר איכותיות ובעיקר בקר, טלה או ברווז, מנות פסטה עשירות וגבינות קשות וארומטיות. טמפרטורת הגשה מומלצת: °18. מחיר מומלץ לצרכן 120 ₪
כרם מבוגר בן למעלה מ 40 שנה המעוצב בהדליית גביע וגדל ללא השקיה באזור בנימינה.הכרם נבצר ידנית בשבוע האחרון של חודש ספטמבר 2017. הענבים שהיו קטנים כמו בשנים קודמות(בתמונה) נמעכו בעדינות והועברו לתסיסה במכלי נירוסטה, חלקם פתוחים. Punch down (שבירת כובע הקליפות) וערבוב היין נערכו מספר פעמים כל יום במהלך התסיסה האלכוהולית. בהמשך נסחט היין בעדינות והועבר להתבגרות בחביות עץ אלון צרפתי, בנפח של 500 ליטר בעלות השפעה מעודנת על היין- במטרה לכבד את מאפייני הזן והטרואר, למשך כ- 16 חודשים. 


ברבדו Landmark 2B 2015 

בלנד המורכב מענבי קברנה סוביניון וענבי מרלו מכרם בעל איכות גבוהה שהתיישנו 24 חודשים. יין בעל גוף מלא, מאוזן. נגיעות של פירות יער שחורים ועשבי תיבול. סיומת ארוכה ואלגנטית. יין מסתורי, עוצמתי ומלא טעם, מרקמו חלק והרמוני. היין מגיע במארז אלגנטי במיוחד. מחיר: 179 ₪
כרם נחל שחם סמוך לכרמי יוסף, ניטע 2009. הענבים נבצרו לאחר שהגיעו לבשלות. לתירוש התוסס הוספו זגים של ענבי מרלו שהופרדו לאחר הסחיטה מתירוש יין הרוזה של היקב. הוספת הקליפות תרמה להעשרת הארומה ומאפייני היין. תהליך ייצור זה קיבל את השראתו מיינות הריפאסו המפורסמים באיטליה. היין התבגר והשתבח בחביות אלון חדשות ( 75% צרפתיות, 25% אמריקאיות) במשך 24 חודשים. 



גילוי נאות: היינות ניתנו לסקירה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Subscribe

תוויות

Flickr