יום ראשון, 1 באוקטובר 2017

ערוק – לביבות ירק עיראקיות

ערוק הן לביבות תפוחי אדמה וירק עיראקיות שמתאימות לכל ארוחה ולכריכים. הן מתאימות להכנה בחופשות לארוחת בוקר או ערב, למשל לסוכות וכמובן לחנוכה. אני מכינה אותן ללא קמח (ללא גלוטן) ומטגנת אותן בשמן זית וגם יש לי כמה טריקים לקיצור תהליכים וזמן ההכנה.
ערוק – לביבות עיראקיות
כשהייתי בצבא הייתי צמחונית. מה לאכול היה תמיד אתגר. אחד הדברים הזכורים לי לטובה הן קציצות הירק הטעימות שאכלנו במזנונים. שנים שלא יצא לי לאכול את זה ופתאום באופן בלתי מוסבר התחלתי להתגעגע לזה. מה יותר פשוט מלהכין בבית? גיליתי שיש המון גרסאות, אז יצרתי את שלי ועל הדרך מצאתי גם כמה קיצורי דרך.
החומרים הם ל-8 לביבות גדולות, הכפילו כמויות לפי הצורך.

חומרים

תפוח אדמה גדול
בצל ירוק קטן (כולו, החלק הלבן והירוק) קצוץ לעיגולים
ביצה
קוביית פטרוזיליה/כוסברה
תבלינים: חצי כפית מלח, קורט פלפל שחור, קורט פפריקה, קורט כמון.
אפשרות: כף קמח לבן או קמח מצה
שמן זית לטיגון
הסברים כלליים
לגבי התבלינים. אפשר ורצוי להתשמש בתבליניים טריים אבל אני מקצרת תהליכים בשימוש בתבלינים הקפואים המוכנים של דורות (אגב גם השום הכתוש שלהם אצלינו פופולרי ביותר). הם קיימים בכמה סוגים – פטרוזיליה, כוסברה, בזיליקום, שמיר. בעבר נהגתי לקצוץ ולהקפיא תבלינים בשקיות (אני עדיין עושה זאת, בעיקר כשנשארים לי עשבי תיבול אחרי בישול) ועכשיו כשאני עסוקה עברתי לדורות. תופתעו לגלות כמה הם טובים. כשהוספתי את הפטרוזיליה לתפוח האדמה המרוסק עלה ריח חזק ומגרה של פטרוזיליה.
קיצור דרך נוסף הוא בישול תפוח האדמה במיקרוגל. במקום לקלף ולגרר את תפוח האדמה (מלאכה שנואה עלי) אני מבשלת את תפוח האדמה במיקרוגל (כ-7 דקות לתפוח אדמה גדול, 12 דקות ל-3 תפוחי אדמה גדולים) מקלפת בזהירות עם סכין ומזלג ומועכת. זה הבסיס ללביבות. בניגוד לבישול במים הוא שומר את הטעמים ונשאר יבש מה שמתאים ללביבות וחוסך סינון, סחיטה וייבוש.

לסיום, אני לא משתמשת במחבת רגילה אלא במחבת נונסטיק עם שוליים גבוהים. מין סוטאז' קטן "מחבת שף" BIO של ארקוסטיל. לא רק שהציפוי שלה מחוספס ומונע הדבקות המזון, השוליים הגבוהים מונעים השפרצה של השמן – חוסך לי לנקות את הכיריים! תוכלו לקרוא עוד על המחבת בכתבה שי על החידושים והרעיונות לחג.

הכנה


מבשלים את תפוח האדמה על קליפתו (רצוי במיקרוגל), מקלפים ומועכים. מוסיפים בצל ירוק, פטרוזיליה ותבלינים (את קוביית הפטרוזיליה אני מפשירה כמה דקות מראש או נותנת לה להתמוסס בפירה החם) ובסוף את הביצה ומערבבים היטב.


מחממים את המחבת עם שכבת שמן דקה (לכיסוי המחבת אבל רק כיסוי דק, לא שמן עמוק).
בעזרת שתי כפות ומזלג יוצרים עיגולים ומשטחים אותם על המחבת.
מטגנים עד להשחמה (כמה דקות) בשני הצדדים.


סופגים שמן מיותר במגבות נייר.
מגישים חם.

2 תגובות:

Subscribe

תוויות

Flickr