יום שני, 31 בדצמבר 2018

מרק עוף אמיתי כמו של סבתא – לחורף ולכל עונה

מרק עוף הוא מנת החובה בחגים ואצלינו הוא מככב כל החורף כמו שהוא עם שקדי מרק, אטריות או קניידלעך. הוא טעים ומנחם וממש תרופה לחולים. לא סתם נקרא מרק עוף אמיתי "האנטיביוטיקה של הטבע". מרק עוף אמיתי מכינים מעוף (או הודי ) ועשבי תיבול ולא מחזקים אותו עם אבקה!

כבר כתבתי פעם איך מכינים מרק עוף מהיר בדרך הקצרה בשימוש בלקט קפוא, אבל מרוב שזה פופולרי, החלטתי לכתוב קצת יותר בפרוט על ההכנה – מהבסיס! כמו שהסבתות היו עושות.

אני מכינה סיר גדול של מרק ומחלקת לכלים קטנים להקפאה. כל בני הבית מפשירים ומחממים (במיוחד הבן שלי שאוהב מרק בשעת לילה מאוחרת) ואפשר להשתמש בו כבסיס להכנת מרקים אחרים, עשירים יותר, במקום אבקה.
מצרכים
מבחינת החומרים להכנה יש שלוש קבוצות: חלקי עוף/הודו, ירקות למרק ותבלינים.
חלקי עוף – כרעיים, כנפיים, עוף שלם, שלד עוף שלם. מנוקים מעור ולהסיר כמה שיותר מהשומן. אני שוטפת אותם תחת הברז, לפעמים גם שופכת מים רותחים. זה עוזר לעשות את המרק צלול יותר ועם פחות שומן.
גרון הודו – להשבחה. לא חובה, אבל אחד המרכיבים שמומלצים מאוד. אני עשיתי ספונטנית ולא היה לי והרגשתי שחסר.
ירק למרק – ראש סלרי, בצל יבש, קישוא, גזר, חתיכת פלפל, פטרוזיליה (או כוסברה), שמיר, שום (אפשר קפוא/כתוש). חשוב לנקות היטב את שורש הסלרי ולקלף אותו, אפשר גם להכניס את העלים. את הבצל והגזר לקלף, את הקישוא להשאיר כמו שהוא רק להוריד את הקצה.  פה קיצרתי את הדרך בפעם הקודמת שהכנתי. תוכלו לקרוא על זה בכתבה מרק עוף בקלות.
תבלינים – מלח ופלפל.

כלים
אין צורך בכלים מיוחדים. סיר גדול. אני השתמשתי בסיר של ארקוסטיל 7.6 ליטר מסדרת אטלס טופ שהוא בעל תחתית עבה, גבוה ונוח על הכיריים. ואני אוהבת את המכסה השקוף עם החור שעוזר שהמרק לא יגלוש ומאפשר הצצה, כי הסקרנות על התקדמות המרק תמיד גדולה.

גם קולפן איכותי עוזר בעיקר בקילוף שורש הסלרי. הקולפנים של ארקוסטיל מסדרת Kitchen Joy חדים ונוחים ואפשר לנקות אותם במדיח.

ההכנה
קולפים את כל הירקות. מנקים את חלקי העוף. מניחים הכל בסיר ומעל שני צרורות של ירק למרק. מכסים הכל כמעט עד למעלה עם מים מסוננים ומוסיפים מלח ופלפל.


מעמידים לכשעה ועוקבים איך המרק מתכהה, הופך ריחני ומלא בטעמים.
המרק מוכן, אבל לקחת בחשבון שיש בעיה. העופות כיום מאוד שמנים ומצטברת שכבת שומן שצפה בחלק העליון של הסיר. לי זה עושה רע. הכי קל להסיר אותה אחרי שמקררים את המרק. אז השומן צף וקופא ואפשר להסיר אותו עם כפית, אמא שלי קוראת לפעולה הזאת "לכפכף" מלשון כף. אפשר להכניס את כל הסיר למקרר כמו שהוא ללילה ולהסיר אותה, או לחלק לכלים להקפאה (זה מה שאני עושה) ולהכניס אותם למקרר, להסיר את השומן (הוא ידבק למכסה, אפשר גם לשטוף את המכסה עם מים רותחים). ואז אני מקפיאה במנות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Subscribe

תוויות

Flickr