יום רביעי, 3 באפריל 2019

יין לפסח – המלצות ליינות בוטיק לפסח 2019

יין לפסח הוא חובה שהיא גם הנאה. הרבה מסבים לשולחן ו-4 כוסות הופכות אותו להזדמנות לחגיגת יין והזדמנות לטעימת יינות חדשים שיגוונו קצת את מאכלי החג המוכרים. האוירה החגיגית היא גם המקום לפתוח יינות טובים יותר ולטעום יינות חדשים ומפתיעים. הביאו למארחים יין טוב במקום פרחים השנה – אני מבטיחה לכם שהם ישמחו!
יין לפסח – המלצות ליינות בוטיק לפסח 2019
יין לפסח – המלצות ליינות בוטיק לפסח 2019


השנה אני ממליצה על יקבים ישראליים מרחבי הארץ כולל הפתעות שמשלבות טעם של אירופה. היקבים יקבי בוטיק שחלקם קצת גדלו לאחרונה אך היין שלהם נשאר עדיין יין בוטיק והוא הרבה יותר מעניין מהיינות של היקבים המסחריים! היקבים שאני כוללת: יקב טוליפ ומאיה, יקב ברבדו, יקב כישור, יקב נטע, יקב טאץ' ביי פיוז'ן ויקב אורטל. אגב, יקב טוליפ ויקב כישור נמצאים בכפרים של אוכלוסיה מוגנת ומשלבים את חברי הכפר בעשיית היין כך שיש כאן גם אחריות חברתית. הצעתי כאן מכל אחד מהיקבים יין לבן ואדום, לפעמים מבחר אפשרויות. והכתבה מאורגנת לפי יקבים.

ההמלצה שלי ליין בארוחת החג

הדגש הפעם לכתבה הוא על יין אדום ולבן בטווחי מחירים של 70-140 ש"ח. כל היינות פרט ליינות טאץ' ביי פיוזן ואורטל כשרים. מבחינת ההגשה, ההמלצה הגורפת הוא שתשתו מה שאתם אוהבים. אבל באופן כללי הייתי ממליצה להגיש לאורחים כשהם מגיעים יין לבן (אם זה מקובל אצלכם לשתות לפני הארוחה), להתחיל עם יין לבן כי הוא קליל יותר ופחות משתלט. לשתות אותו עם המנה הראשונה ולעבור לאדום במנה העיקרית. אם אתם פותחים יותר מיין אחד אדום, התחילו עם הצעיר יותר ועברו ליקר יותר בהמשך. זה לא טריק של חסכון, היין היוקרתי והמורכב ישתלט על כל הטעמים האחרים ויחוויר אותם לעומתו. מבחינת בחירה, אם אתם שמרנים, בחרו יינות המבוססים על הזנים הפופולריים אצל הישראלים כמו קברנה סוביניון, מרלו או סירה/שיראז, אם האורחים שלכם יותר נועזים ומבינים, בחרו זנים כמו קריניאן ומורבדרה. באופן כללי בלנד יהיה מעניין יותר ונעים יותר לשתיה, בשפה המקצועית יין נעים נקרא "יין עגול". לנוחות, צרפתי את תאור כל יין ואחריו מידע יותר מקצועי למי שמבין או רוצה ללמוד.

יקב טוליפ ויקב מאיה

יקב טוליפ ויקב מאיה ממוקמים בכפר תקווה. יקב טוליפ בוטיק הממוקם בכפר תקווה בחזון שילוב ומעסיק את חברי הכפר. אחוזים מהכנסות מכירות מארזי השי של עמותת Make-A-Wish Israel ביניהן יינות פרייבט לייבל של היקב הוקדשו להגשמת ילדי העמותה. יזם יקב טוליפ, רועי יצחקי הקים את יקב מאיה שמתמחה ביינות ים תיכוניים. לרכישה באתרי היקבים ובחנויות יין.

טוליפ וויט פרנק 2018 Tulip White Franc

יין לבן חצי יבש, בלנד של קברנה פרנק וסוביניון בלאן. יין קל ומתקתק עם ארומות של מי ורדים, פריחת הדרים ותות שדה, בעל סיומת רעננה וצבע ברונזה מהמם. יין נגיש ורענן המתאים לאקלים הים תיכוני. מתאים כאפריטיף או בשילוב עם מנות ים תיכוניות או אסייתיות. 75 ₪
היין הופק מענבי קברנה פרנק מכרם מטע באדמת טרה רוסה בגובה 700 מטר, סוביניון בלאן מכרם פלאטו דלתון מאדמה כבדה וולקנית בגובה 850 מטר. הענבים נבצרו בבציר ידני ומוין בקפידה בכניסה ליקב. שני הזנים הותססו בנפרד. היין הותסס בהתססה לבנה קלאסית בטמפ' של 13°-14°. התסיסה של הקברנה פרנק נעצרה בקירור עמוק על מנת לשמור על מתיקות עדינה ביין. הקברנה פרנק נסחט עם הקליפות במגע קל וקצר לקבלת צבע מינימלי ובכדי להשאיר את הטעמים האופיינים לקברנה פרנק.

טוליפ אספרו 2016 Tulip Espero Red

יין אדום יבש, בלנד של סירה, מרלו וקברנה פרנק שהתיישן בסך הכל 12 חודשים. הוא בעל ארומה לבנדר סיגליות, פירות אדומים ושחורים ורמזים של עץ קלוי,  טעם של דובדבנים שחורים ואדומים, עשבוניות ותבלינים חמים. וסיומת  ארוכה במיוחד ומתובלת עם טאנינים טובים. יין מעודן, הסירה מורגשת מאוד והוא מתאים למגוון מאכלים – בשר, דגים ועוד. 109 ₪
היין הופק מענבי סירה מכרם כפר באדמת טרה רוסה ובזלת בגובה 350 מטר, מרלו וקברנה פרנק מכרם מטע בהרי יהודה באדמת טרה רוסה על גיר בגובה 700 מטר. יובל הענבים נבצרו באופן ידני בשעות הבוקר המוקדמות ומוינו בבציר ידני וסלקטיבי. לכל זן מותאמים תנאי התסיסה האופטימליים למיצוי טעמיו הפוטנציאלים. כל זן התיישן בנפרד למשך כשישה חודשים בחביות עץ אלון ולאחר מכן מעורבבים ומתיישנים יחד כשישה חודשים נוספים ליצירת הבלנד הסופי.
ביקב מספרים על סדרת אספרו: משמעות המילה אספרו היא תקווה בשבת האספרנטו.סדרת אספרו נולדה מתוך אהבה וחיבור לכפר תקווה, ביתו של יקב טוליפ. ההשראה שאנחנו מקבלים מהאנשים שמתגוררים בכפר מתבטאת בבלנדים החופשיים והמקוריים שיצרנו. יינות אספרו הם המחווה הקטנה שלנו לאנשים ולכפר.

MAIA מארה רד MARE RED 2017

יין אדום יבש, בלנד ים תיכוני של קריניאן, מורבדרה וסירה. יין אדום עם גוף קל עד בינוני מענבי קריניאן סירה ומורבדרה אשר הותססו בנפרד ועורבבו לאחר הבציר והתיישנו יחד.  ליין ארומות פרי אדום בשל ומעושן בעל גוף בינוני וסיומת נעימה. מתאים למאכלים ים תיכוניים דגים ובשרים קלים. 85 ₪.

ענבי קריניאן מכרם ביר טאטא בזכרון יעקב, מורבדרה מכרם מטע וסירה מכרם כפר יובל לאחר בציר ידני בשעות הבוקר הענבים מגיעים ליקב במכלי פלסטיק של 300 ק"ג, ממוינים ידנית, מופרדים מהשזרות ומרוסקים. לאחר הריסוק הוכנסו המיץ והקליפות של כל זן בנפרד לתסיסה בטמפרטורה מבוקרת של כשלושה שבועות. היין התיישן כ 8 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות בנפח 300 ליטר.

יקב ברבדו

יקב ברבדו "יקב כרמי יוסף" הוא יקב משפחתי בלב כרמיו בהם מיישמים חקלאות יין כ-140 שנים. הכרמים והיקב שוכנים על המדרונות המערביים של הרי יהודה המאופיינים בזרימת אויר ייחודי, מצד אחד הלחות וריסון הטמפרטורה מהים התיכון ומן העבר השני מעבר האוויר הקר ממדרונות הרי יהודה לשפלה. הכרמים מאופיינים באדמת גיר כבדה ועשירה, שמניבה ענבי יין עוד מימי מלכות שלמה. מסורת זו עוברת מאב לבן במסירות כבר חמישה דורות. ליקב ידע וניסיון שאין שני לו. משלב חקלאות שורשית ועמוקה יחד עם מדע מתקדם ומקורי "כשמכירים את הטבע ואוהבים אותו, הוא מחזיר בשפע, טעם ברבדו ואהבה".

שרדונה 2018 Bravdo Chardonnay

יין שרדונה שהתיישן בחביתכ-3 חודשים. יין בנוי היטב ועשיר המבטא מצד אחד את הבשלות האופטימלית של הפרי ומצד שני את המינרליות הסלעית המגיעה מן הכרם. 90 ₪.
הענבים מכרם בסמוך לכרמי יוסף. בציר ידני. מיץ הענבים צונן במהירות בטמפרטורה נמוכה ותסס כחודש תסיסה איטית וקרה במיכל נירוסטה. לאחר מכן, שני שליש מהיין תסס בחביות אלון על משקעי השמרים במשך שלשה חדשים ובסיום אוחד עם היין שבמיכל. היין יחד עם משקעי השמרים, התבגר והשתבח בחביות אלון מעץ צרפתי במשך 3 חודשים.

ברבדו שירז 2016 Bravdo Shiraz

יין אדום יבש 100% שיראז סינגל ויניארד מיושן 12 בחבית חודשים. זהו הוא יין ים תיכוני קסום. עז בצבעו ומאופיין במורכבות רבה המשלבת פרי בשל ועסיסי עם ארומות של שזיף ודובדבן שחור. תיבול ים תיכוני ורכות מן החביות. היין עשיר בטאנינים רכים וטעמים פירותיים ובעל סיומת ארוכה במיוחד וטעימה.  130 ₪.
הענבים מכרם נחל שחם סמוך לכרמי יוסף שנת נטיעה: 2009. הענבים נבצרו בתחילת חודש ספטמבר בהבשלה אופטימאלית. לאחר הפרדת הענבים מהאשכול , התירוש קורר ונשמר עם קליפות הענבים למשך 21 יום למיצוי מלא של מאפייני ארומת הפרי. היין מיוצר ללא סינון בתהליכי הצללה טבעיים ממושכים להבטחת ארומה וטעם עשירים. היין התבגר והשתבח בחביות אלון, רובן מעץ צרפתי במשך 12 חודשים.

ברבדו קברנה סוביניון 2016 Bravdo Cabernet Sauvignon

יין אדום יבש, בלנד של קברנה סוביניון ופטיט ורדו. מיושן 12 חודשים. יין בעל גוף מלא ועוצמתי עם טעמי שזיף ופירות יער ורמזי פלפל שחור. מרקמו טאני ומעט מחוספס, יין דומיננטי ומלא ניואנסים. מתאים למבחר מנות 130
הענבים מכרם הקברנה סוביניון של המשפחה נטוע זה שנים רבות בחלקה נבחרת וייחודית שנבחרה בזכות התנאים האופטימליים עבור גידול קברנה סוביניון. אדמת גיר כבדה ועשירה בשילוב הבדלי הטמפרטורות הגבוהים בין שעות היום לבין שעות הלילה,  מאפשרים לענבי הקברנה סוביניון ביטוי מלא עומק ועוצמה בלי להיות בשל מדי.  היין מיוצר ללא סינון בתהליכי הצללה טבעיים ממושכים להבטחת ארומה וטעם עשירים. היין התבגר והשתבח בחביות אלון, רובן מעץ צרפתי במשך 12 חודשים.

יקב נטע

יקב נטע הוקם ב-2018 ביישוב קדרון על ידי משפחת אלוני, דור ההמשך של כורמי וחקלאי כרמי יוסף (יקב ברבדו). היינות של נטע הם יינות שמחים, מלאי אופי, קלים ונעימים לשתייה המתאימים לשתייה יומיומית. הענבים הנבחרים ליצירת היינות מגיעים מהרי יהודה, אזור גידול המייצג את תפיסת היקב באופן הטוב והאמיתי ביותר והיינות משווקים בכל רחבי הארץ בחנויות ובמסעדות נבחרותהיין של נטע הוא יין  עונתי, מתעדכן, המותאם לבציר ולמזג האוויר של אותה השנה, נשען על ההיסטוריה, מתרפק על נוסטלגיה ובו בעת עם הפנים לעתיד.

נטע לבן 2017 Neta White

יין לבן יבש, בלנד של שרדונה וסוביניון בלאן. יין קליל ואלגנטי, פריך ורענן. האצילות האופייניות של השרדונה משתלבת היטב עם הרעננות הפרחונית של הסוביניון בלאן ליצירת יין מעודן, דק אך מלא נוכחות. יין בעל חומציות טובה ועוצמתיות רבה באפטר טייסט. 70 ₪.
הבשלת הענבים בשנת 2017 התאחרה מעט, כשהשרדונה נבצר בתחילת אוגוסט ב 22 בריקס, הסוביניון בלאן נבצר באמצע אוגוסט ב 21.5 בריקס. שני הזנים הותססו בנפרד בטמפרטורה קרה  9-10 מעלות צלסיוס, שמטרתה תסיסה מאוד איטית ומבוקרת , שמירת ארומות הפרי ורעננות.

נטע אדום 2016 Neta Red

יין אדום יבש, בלנד של מרלו, סירה, פטיט ורדו ופטיט סירה. מיושן 8 חודשים. יין בעל מרקם חלק ורך, צבע אדום ארגמני מושך, מאופיין בססגוניות פירותית רעננה, עמוק ומלא רבדים. חינני ובעל הרמוניה נהדרת בין מרכיביו. יין עגול בעל טאנינים טובים, חומציות נעימה וסיומת ארוכה ומעט מרירה. יין אדום שיכול להתאים גם לחום הקיץ כשהוא מקורר. מחיר 80 ₪.
בציר 2016 היה נוח , פיצוי על בציר 2015 המאתגר. הבציר אופיין בטמפרטורות חמות יחסית באביב אך ללא עומסי חום כבדים בחודשי ההבשלה  המשמעותיים , יולי ואוגוסט. הענבים נבצרו בדרגת הבשלה בינונית ( בריקס 23-24 ), לאחר השרייה קרה  בטמפרטורה של 5-6 מעלות למשך 48 שעות, השרייה שמטרתה מיצוי צבע וארומות עדינות מהזגים, החלה התסיסה הראשונה. עם העלאת הטמפרטורה במכלי התסיסה בהדרגה עד ל 25 מעלות. התירוש נסחט אחרי 14 ימי השרייה עם הזגים, והיין שהתקבל יושן במשך 8 חודשים בחביות עץ ישנות.

יקב כישור

יקב כישור שוכן על רכס ההר העולה מחופי הגליל המערבי, בתוך כפר כישורית, ביתם לחיים של כ-170 בוגרים עם צרכים מיוחדים. היקב והכרם, הינם ענף תעסוקתי בכפר (אחד מתוך 12 ענפים) וחברי הכפר שותפים לעשייה ולעבודה ביקב ובכרם. הכרמים ניטעו ב-2007, הבציר הראשון ב-2010. תחילה הופקו 8,000 בק' וכיום מייצר היקב כ-60 אלף בקבוקים. את הכרמים ואת היקב, הקים היינן והכורם ריצ'ארד דיוויס, ויחד עמו, מסייע ומייעץ איתי להט.

כישור לבן 2018 Kishor White

יין לבן יבש, בלנד של ויונייה וסוביניון בלאן יין יבש, עדין וקל לשתיה, מאופיין בפרחוניות הדרים ופרי שופע. גוף בינוני וארומטיות. חמיצות טובה ומאוזנת וסיומת רכה. 85 ₪
הענבים מכרמי יקב כישור מהווים אזור גידול ייחודי הנהנה משילוב בין שני אזורי האקלים המרכיבים אותו, השפעת הים התיכון ממערב אחד והגליל העליון ממזרח. בציר מוקדם המאפשר את שמירת הרעננות והאופי מלא הפרי של היין. תוך שמירה מיטבית על מאפייני כל אחד מהזנים.

כישור כרם מצודת תפן 2016 Kishor

יין אדום יבש, בלנד של קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלומכרם מצודת תפן הייחודי. התיישן 18 חודשים, יין אדום מורכב ושופע. בלנד בורדו מלא נוכחות ועומק, משלב ניחוח פרי צעיר ומודגש, יחד עם תיבול ים תיכוני ירקרק ונעים. חמיצות נעימה וסיומת ארוכה ושופעת פרי. 140 ש"ח.
הענבים מכרם מצודת תפן. מקור השם תפן הוא בערבית ומשמעותו מבול או טייפון. הכרם זוכה למקרו אקלים ייחודי בזכות גובהו היחסי לאזור ומיקומו המהווה את קו החיבור בין שני אזורים, הגליל המערבי והגליל העליון. לאחר בציר ידני סלקטיבי, עובר כל זן תסיסה בסיומה מתבגר ומשתבח בחביות למשך 14 חודשים. בסופם תורם כל זן את חלקו לבלנד הסופי ולמורכבותו של היין.  

כישור  GSM 2016

יין אדום יבש, בלנד של סירה, גרנאש, מורבדר. מיושן 14 חודשים. יין אדום ארגמני, עמוק וכהה. ניחוח עוצמתי ומרוכז של פטל ופירות יער, יחד עם תיבול ים תיכוני ואדמתיות מינרלית. בעל גוף בינוני, טאנינים מוצקים ומבנה עשיר ומורכב. 95 ₪
הענבים מכרמי יקב כישור הנמצאים בקו התפר של הגליל העליון והגליל המערבי. אזור גידול ייחודי הנהנה משילוב בין שני אזורי האקלים המרכיבים אותו, השפעת הים התיכון ממערב אחד והגליל העליון ממזרח. לאחר בציר ידני סלקטיבי, עובר כל זן תסיסה בסיומה מתבגר ומשתבח בחביות למשך 12 חודשים. בסיום התהליך מתקבל ההרכב הסופי, המשלב עומק ורכות, כוח ונכוחות ברורה. תוך ביטוי סינרגטי של הזנים ביין הסופי. 

יקב Touch by Fusion

יקב Touch by Fusion הוא יקב משפחתי ייחודי המייצר יינות בוטיק ביקבים ברחבי העולם. היינן דורון יצחקי נוסע ומייצר את היינות במקומות נבחרים ברחבי העולם - צרפת, איטליה, ספרד, גרמניה ואוסטרליה. היקב מביא הזדמנות לקהל הישראלי לטעום יין איכותי מרחבי העולם כאן בארץ: "אנחנו מציעים את הפתרון האידיאלי עבור חובבי היין השיראשלי שיודעים לזהות יין איכותי אבל לא רוצים לטוס עד חבל אלזס כדי לשתות יין כזה". את יינות היקב ניתן להשיג רק בסדנאות ואירועים (ניתן להזמין סדנאות חוותיות) ועכשיו גם באתר היקב.

טאץ ביי פיוז'ן ריזלינג 2016 Touch by Fusion Riesling Trocken

יין לבן יבש, יין זני המשלב 3 זני ריזלינג בדרגות יובש שונות. יין מתוחכם מריזלינג רגיל, בעל מאפיינים של אפרסקים ומשמשים בשלים. מינראליות, פרי הדר ולימוניות נעימה ומאוזנת. החומציות מעניקה רעננות בפה והסיומת ארוכה. מתאים למבחר מנות כולל בשר. גרמניה, 79 ₪. לא כשר.
הענבים מכרמים בוגרים, מאזור ריינהאסן שבגרמניה. אזור הריינהאסן ידוע בהבשלה הטובה של כרמיו, אשר תורמים לעושר הארומטי של הענבים, אך עם זאת שומרים על חמיצות גבוהה ומרעננת. הבציר של ענבי הריזלינג החל עם שחר של ה- 27 לאוקטובר 2016 עם הבשלה טובה מאוד. הטיפול המיוחד והקפדני והבציר הסלקטיבי – קבלת ענבים בהבשלה אחידה עשירים מאד בדקסטרוז טבעי. לאחר הבציר בוצע פרס ולאחריו המיץ קורר ל-10 מעלות והועבר למיכל לתסיסה של כ-6 שבועות בטמפרטורה של 15 מעלות עם שמרים מיוחדים להעצמת מאפייני הזן. בסיום, נשאר היין על שמריו עד מאי 2017.

טאץ ביי פיוז'ן קוט דה רון Touch by Fusion Cotes du Rhone GSM 2016

יין אדום יבש, בלנד קלאסי המורכב משלושת זני איזור צרפת – קוט דה רון גרנאש, סירה ומורבדרה. התיישן 12 חודשים בחביון בטון ועוד בחביות. צרפת, 89 ₪. לא כשר.
ענבים מקוט דה רון, צרפת. הענבים נבצרו באופן ידני. היין תסס על הקליפות ועל שמרים טבעיים בלבד (ללא תוספת שמרים מתועשים) במכלי נירוסטה מקוררים כ-20 יום. נעשה מיצוי של פרי וצבע על-ידי ערבוב הקליפות עם הנוזל במהלך התסיסה. בסוף התסיסה בוצע פרס והיין הועבר לתסיסה מלולקטית במיכל בטון למשך 12 חודשים, כמקובל בעשיית יין בעולם הישן. לאחר מכן, היין עבר ליישון בחביות עד מועד הבקבוק.

יקב אורטל

יקבאורטל הוא יקב אחוזה ברמת הגולן צעיר יחסית, כבן 10 שנים. הוא התחיל כיוזמה של חבר קיבוץ וכיום אחראית עלי היקב, וכמו כן על הכרמים הסמוכים נעמה סורקין, יננית ואלון מילר חבר הקיבוץ. יש לו מרכז מבקרים. היקב אינו כשר, מה שנראה לי שמשפיע על מחיר היין הזול ביחס לאיכות מה שהופך אותו למשתלם במיוחד למי שאינו חפץ בכשרות.

אורטל ויונייה רוסאן 2017 Ortal Viognier-Roussanne

יין לבן יבש, בלנד של ויונייה ורוסאן. מיושן 4 חודשים. בעל צבע קש. ארומטי מאוד. מאוזן עם חומציות פריכה וסיומת קצרה ורענן מאוד. 68 ₪. לא כשר.
הענבים מכרם הנמצא בצמוד ליקב בקיבוץ אורטל. הכרם בגובה של כ-900 מטר מתאפיין באדמת בזלת רדודה ברובה. גובה הכרם כ-900 מטר מעל פני הים.מטופל במהלך כל השנה על ידי צוות היקב המצומצם ונבצר ידנית. הויונייה תסס בתסיסה ספונטנית בחביות בנות 400 ליטר ולאחר מכן התיישן על שמריו כארבעה חודשים.  הרוסאן תסס בחלקו במיכל נירוסטה ובחלקו בחבית בתסיסה ספונטנית. הבלנד הסופי נעשה לאחר כ- 4 חודשי שהייה בחביות.

אורטל אדום 2017 Ortal Red

יין אדום יבש. בלנד של קברנה סוביניון, מרלו וסירה. מיושן 6 חודשים. היין פירותי מאוד ונעים לשתיה.  79₪. לא כשר. אגב, אהבתי מאוד את העיצוב החדש של התויות שמשקפות את הגיאוגרפיה של האיזור עם צבעוניות צעירה.
הענבים מכרם של יקב אורטל הנמצא למרגלות תל שיפון בצפון רמת הגולן המתאפיין באדמת בזלת עמוקה בגובה של כ-850 מטר. כל העבודות בכרם במהלך השנה מבוצעות על ידי צוות היקב המצומצם והכרם נבצר ידנית. כל זן נבצר והותסס בנפרד. הבלנד הסופי נעשה לאחר כחצי שנת התיישנות בחביות משימוש שני ושלישי בנות 225 ליטר.
בנוסף, אני ממליצה על עוד יקבים ויינות חדשים שכתבתי עליהם בנפרד: יינות יקב נטופה, יינות של מעדניית מן האדמה יינות הפרימיום החדשים של יקב רמת הגולן. ויינות מיקב כרמל שגם עשו סקר על צריכת היין של הישראלים.
חשוב לדעת שהמידע שאספתי מהיקבים ועל תויות הבקבוקים אינו בהכרח מדוייק לחלוטין וכדאי להתעדכן בהרכב המדויק של היינות ומחירם אצל היקבים. שיהיה חג שמח!
גילוי נאות: היינות ניתנו לסקירה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Subscribe

תוויות

Flickr