יום ראשון, 5 בינואר 2020

תבשיל חגיגי של עוף, אורז וירקות בסיר (סוטאז') אחד

תבשיל חגיגי של עוף, ירקות, תפוחי אדמה ואורז – מנה משפחתית שלמה בסיר אחד צבעונית ויפה וטעימה בטירוף. ההכנה קלה יחסית, אם כי בפעם הראשונה צריך קצת להתעסק עם הזמנים ולהתאים אותם לצורת החיתוך והירקות שבהם משתמשים. אפשר להכין מעט מראש ולסיים ברגע האחרון וגם לשים בתנור לסיום אם רוצים לפנות את הכיריים. מתאים מאוד לארוחות חג ולאירוח. הכי כדאי להכין בסוטאז' ענק, כמו זה של ארקוסטיל שגם יכול להכנס לתנור.

אני אוהבת ארוחות בסיר אחד, מנות ששמים בהן המון כל טוב והן צבעוניות ומושכות. מניחים את הסיר במרכז השולחן ואחרי קריאות ה"וואו" כולם חופרים בסיר ונהנים. מנות כאלו הן חמין, טבית וכו'. היתרון בסיר לעומת תבנית שזה חגיגי יותר להגיש ישר מהתנור לשולחן, חשוב כמובן שהסיר יהיה אלגנטי וייצוגי. והמנה הזו כל כך צבעונית ויפה שהיא ממש משגעת!

התבשיל מכיל כל מה שאוהבים – חלקי עוף – אני מעדיפה כרעיים מחולקות ללא עור (מי צריך את כל השומן הזה) אבל אפשר גם רק שוקיים. בנוסף, אורז, תפוחי אדמה וכל מה שאוהבים – אני שמתי חתיכות בטטה, עיגולי זוקיני וגזר גמדי, אפשר להשתמש בגזר רגיל חתוך, דלעת, חתיכות בצל סגול שלמות, או כל מה שאוהבים עם זה (למשל, אפונה, תירס, שעועית ירוקה, וכו'). הכייף הוא שהירקות והאורז סופגים את כל הטעמים מה שהופך את המנה לעסיסית וטעימה במיוחד בהשוואה למה שבושל בנפרד. אפשר לשחק עם הכמויות ולהוסיף עוף, להוריד או להוסיף ירקות, להוסיף אורז, כל עוד זה נכנס לסיר. כמובן שצריך להתאים את כמות הנוזלים והתבלינים בהתאם.

החומרים

החומרים עם ל-3-4 מנות, או יותר אם מדובר בילדים.
3 כרעיים מחולקות (אפשר בקלות 4 או להחליף לשוקיים בלבד). רצוי להשרות לילה קודם או כמה זמן קודם ברוטב טרייקי. אני מכינה לא עור, אפשר גם עם.
2 גזרים קטנים קלופים וחתוכים לעיגולים או צינורות, או גזר גמדי קפוא.
5 תפוחי אדמה קטנים יחסית חתוכים לרבעים.
1 בטטה בינונית חתוכה לקוביות גדולות
1 זוקיני ירוק כהה לא מקולף חתוך לעיגולים עבים.
הוספתי כמה עגבניות שרי ספונטנית ואפשר גם להוסיף חתיכות פלפל אדום.
1 כוס אורז (אפשר גם להגדיל עד 2, ואז צריך להוסיף עוד 2 כוסות ורבע נוזלים ולהגדיל כמות תבלינים) אני משתמשת באורז בסמטי
1 בצל גדול קצוץ
מעט שמן זית לבישול
3 וחצי כוסות מים רותחים.

תבלינים – פה זו ממש רק העדפה שלי – אתם תשימו לפי ההעדפה והטעם שלכם
הרבה שום (כמה שיניים או כמה כפיות שום קפוא), כפית שטוחה מלח, חצי כפית פפריקה (אפשר יותר), קורט פלפל שחור, רבע כפית כורכום, (אם כמות העוף קטנה חצי כפית אבקת מרק עוף). פטרוזיליה או כוסברה קצוצה. אני הוספתי גם כפית רסק עגבניות והזלפתי מעט סילאן על העוף במקום שהציץ מהמים במהלך הבישול.

סיר

צריך סוטז' – סיר רחב ושטוח. אני השתמשתי בסוטז' החדש של ארקוסטיל מסדרת אדוני בגודל 32 בנפח 6.2 ליטר. הוא נונסטיק וניתן להכניס אותו לתנור (עד 180 מעלות) אם רוצים בסוף הבישול. החסרון היחיד שהידיות שלו יצוקות ולא מצופות ולכן מתחממות – אז צריך לנהוג משנה זהירות בעבודה כדי לא לקבל כוויה. פיזור החום שלו מעולה גם על אש קטנה (ועד הידיות!) כי יש לו 3 שכבות של ציפוי. הוא יחסית קל (כשהוא ללא המכסה) ועם מכסה הזכוכית עם פתח לשחרור אדים כך שניתן לראות מה קורה בפנים שזה נוח מאוד.  

הסוטז מתאים לכל סוגי הכיריים ובתנור עד 180 מעלות ולשטיפה במדיח. הוא נמכר עכשיו באריזת מתנה מהודרת הכוללת בתוכה ספרון מתכונים של שף מאיר אדוני ברשת ארקוסטיל בהנחה של 25% עד סוף אוקטובר. מחירו הרגיל 299 ש"ח.

ההכנה

אני מתחילה עם צריבה של העוף עם מעט שמן זית כשהסיר עדיין ריק ואחרי שהוא הושחם מעט מעבירה לקערה.
מטגנים בצל כדקה וכשמתחיל להזהיב מעט (לא עד הסוף, כי הטיגון עוד ימשיך עם הירקות) ואז מוסיפים את הירקות ומאדים כמה דקות כדי שהם יקבלו קצת קירמול. כמה? כמה שמתחשק למען האמת, אין לזה חוקים. רק שלא ישרפו.
מחזירים את העוף (מסדרים כל חתיכה במקום יפה משלה), מזיזים את הירקות אם צריך, חשוב שהעוף יהיה במים כשנוסיף אותם במיוחד אם הוא ללא עור.
מוסיפים את המים ותבלינים. אני מוסיפה כמחצית מהשום ומהפטרוזיליה בשלב הזה (ועדיין בנדיבות). ואז מזליפה מעט סילאן ומפזרת עוד פפריקה על העוף שיקבל צבע יפה.

אחרי שהמים רותחים מקטינים את האש ומכסים את הסיר. בעקרון זמן הבישול משתנה והוא מינימום של חצי שעה. אני מבשלת כשעה כדי שהעוף ותפוחי האדמה יתרככו . אם לא מתעסקים עם הירקות הם לא יתפרקו גם בבישול ארוך יחסית. לפני הוספת האורז כדאי לוודא עם סכין שתפוחי האדמה התרככו.
מוסיפים את האורז. מי שרוצה מנה ממש יפה – להזיז בעדינות את העוף/הירקות הגדולים ולשפוך את האורז מהצדדים שלא יתפזר על העוף והירק אלא יתן להם לבלוט. אני מוסיפה עוד שום בשלב הזה. לבשל כ-20 דקות עד שהאורז התרככך (אם חלילה התאדו חלק מהמים והוא קשה, להוסיף מעט מים רותחים ולתת עוד כמה דקות.
לפזר פטרוזיליה ולהגיש!


צילומים: עדן וטלי שרון

תגובה 1:

  1. היי יש יותר מידי נוזלים!! כדאי את הירקות עם העוף ומוסיפה את האורז מוסיפה 2 כוסות מים עם התבלינים מביאה לרתיחה מניחה את האש ,עד ליבוש כול הנוזלים

    השבמחק

Subscribe

תוויות

Flickr